Pressmeddelande: Soppkök Stockholm bekämpar hemlöshet i mobilen

Infogad bild 2

Foto: Marcus Kurn / Sylvie

Soppkök Stockholm vill mobilisera mot hemlöshet och slår nu mot den stora mattrenden i sociala medier. Genom matrelaterade bilder som faktiskt gör gott på riktigt lanseras #Matfördagen på Instagram. Metoden är att ”kapa” olika så kallade ”hashtags” som är kopplade till matbilderna och därigenom sprida bilder med budskap om att runt 5000 hemlösa människor runtom i Sverige inte har mat för dagen ens under jul. Användare uppmanas dels att sprida bilderna vidare i sitt eget flöde för att uppmärksamma hemlösheten, men även att kontakta sina lokalpolitiker för att fråga vad som görs åt hemlösheten. På Soppkökstockholm.se samlar initiativet tips på hur man kan påverka i frågan om hemlöshet, både direkt till människor som lever i hemlöshet, men också via mejl till sina kommunpolitiker. I Sverige lever mer än 34 000 personer i hemlöshet, enligt Socialstyrelsens siffror från 2011. Av dessa lever 4500 i akut hemlöshet, de har ingenstans förutom härbärgen, trappuppgångar eller tält att ta vägen. I Socialstyrelsens siffror räknas dock inte EU-migranter, asylsökande och papperslösa. Siffran är alltså betydligt mycket större än så.

– Många som lever i hemlöshet är hänvisade till att tigga, leta efter pantburkar eller leva på allmosor och välgörenhet för att få mat för dagen, säger Milad Mohammadi, en av initiativtagarna till Soppkök Stockholm. Vi vet att hemlösheten är ett problem som går att göra någonting åt – om vi vill.

För att visa på detta och för att öka pressen på de ansvariga politikerna lanseras därför kampanjen #Matfördagen för att väcka och mobilisera allmänhetens medvetande om hemlösheten.

– Att använda sociala medier är ett perfekt sätt att organisera och aktivera gräsrotsrörelser idag, säger Foujan Rouzbeh, också hon en av initiativtagarna till Soppkök Stockholm. Via sociala medier kan man lyfta politiska frågor som annars aldrig hörs och kan få bra spridning om man gör det rätt.

Engangemanget mot hemlöshet är stort, detta syntes inte minst under den gångna veckan då Soppkök Stockholm arrangerade en klädinsamling till förmån för Stockholms hemlösa och då över 600 stora säckar med kläder donerades av medkännande Stockholmare. Liknande stora klädinsamlingar har nu skett i bl.a. Göteborg och Uppsala. Soppkök Stockholm menar dock att det krävs mer än kläder för att lösa problemet med hemlösheten och deras förhoppning är att kampanjen #Matfördagen ska kunna peka på detta. En viktig del av kampanjen är att uppmana allmänheten att engagera sig genom att mejla sina ansvariga politiker och fråga vad dessa gör för att minska hemlösheten i deras kommun.

/Soppköksrörelsen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala—

Soppkök Stockholm är ett partipolitiskt, religiöst och organisatoriskt obundet initiativ, taget av privatpersoner med syfte att belysa problematiken kring den utbredda hemlösheten i Sverige.

Initiativet genomfördes för första gången i Stockholm den 19 februari, sedan dess har det spridit sig och samma aktion har flera gånger hållits i Göteborg, Malmö och Helsingborg under våren och hösten, ungefär en gång i månaden. Allt fler invånare engagerar sig nu mot hemlöshet. Initiativens kärna är att när människor möts och samtalar kommer fördomar om varandra att kunna krossas. Därför är det viktigt att kunna mötas och prata med varandra.

 

Annonser

One thought on “Pressmeddelande: Soppkök Stockholm bekämpar hemlöshet i mobilen

  1. Ping: Säg hej! | små viktiga saker

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s