Ett verkligt möte

På väg hem från jobbet för två veckor sedan träffade jag en man utanför hemköp som sålde situation Stockholm. Jag stannade och frågade om han ville ha en smörgås eller något annat att äta. Det enda han ville ha var ett paket cigaretter.

Aningen motvilligt klev jag in och köpte ett paket cigaretter och lämnade över dem. Han blev överlycklig. Vi kramades. Vi pratade om hur han hade det. Han ville inte ta in på något av härbärgena i närheten. Alla hans vinterkläder hade blivit stulna flera gånger av andra boenden så nu försöker han klara sig själv i trappuppgångar. Han hade bara flera lager av tunna t-shirts och en jeansjacka på sig. Han frös.
406040_4670172225722_1895835364_n

Jag sa att jag tyvärr inte hade några kläder att ge honom hemma men att jag hade en del hygienartiklar i källaren som ska delas ut i helgen under soppköket. Han fick tvål och schampo. Han blev jätteglad.

Han frågade om jag ville ha en cigg, jag sa ja. Jag har typ feströkt en gång och det var för 5 år sedan. Vi ställde oss i korsningen, rökte och snackade. Jag hostade. Jag röker inte.

Jag berättade om mötesplatsen Soppkök Stockholm och om vad vi gör. Varför vi gör det vi gör. Han frågade flera gånger om det är någon organisation som står bakom oss och han fattade inte hur vi hade tid och resurserna att arrangera en sån här sak utan hjälp. Jag sa: Vi är många som vill förändra situationen, tillsammans vill vi påverka och tillsammans kan vi påverka.

Han blev jätteglad. Han kom på söppköket förra söndagen.

Tack vare er så får jag modet, orken och energi till att bidra till att väcka opinion genom mötesplatsen Soppkök Stockholm. Tillsammans har vi skapat en rörelse och en plattform för att väcka opinion på bred front!tack

Martin, en av många engagerade i Soppkök Stockholm

2 thoughts on “Ett verkligt möte

  1. En sån fin berättelse. Jag vet att folk blir negativa när man säger att man ska ha till cigg. Men du förstod att alla människor vill ha livsnjutning (om nu cigg e de) av alla de slag. Bra och redigt handlat av dej Martin. Ett fint möte som jag känner igen från liknade situationer. Ditt agerande stärker verkligen den utsatta individen.

  2. Tack för att du inte blundar…tack för att du vill se verkligheten…den verklighet som politikerna och en alltför stor majoritet av befolkningen blundar och håller för sina öron inför. Tack för att du är du… Tack.

Kommentera

